Courses: Web developer
| HT21 | VT22 | HT22 |
|---|---|---|
| Orienteringskurs Matematik | Webbserverprogrammering 1 | Teknik specialisering |
| Webbutveckling 1 | Datalagring | Orienteringskurs Data |
| Programmering 1 | Digitalt skapande 2 | Praktik |
| Digitalt skapande 1 | Webbserverprogrammering 2 | |
| Gränssnittsdesign | Webbutveckling 3 | |
| Webbutveckling 2 |
Digitalt skapande 1, 100 poäng
- Analoga och digitala skapandeprocesser, skissarbete både utan och med digitala verktyg.
- Gränslandet mellan konst och teknik samt hur det formar skapandeprocesser.
- Kombinationer av olika uttryck för digitala produktioner.
- Digitala verktyg för skapande och gestaltande. Hur man väljer lämpligt verktyg för skapande och bevarande.
- Programvara och hårdvara som används för skapande i olika estetiska uttrycksformer.
- Samarbetsformer vid digitala produktioner.
- Presentationsvägar och spridningsvägar för digitala produktioner, till exempel internet, digitala tryck och olika lagringsmedier.
Digitalt skapande 2, 100 poäng
- Skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion.
- Estetiska och tekniska begrepp och metoder för analys av digitala uttryck.
- Metoder för analys av digitalt skapade gestaltningar samt tekniska och konstnärliga kvaliteter.
- Digitala verktyg för skapande och gestaltande.
- Fördjupad och specialiserad programvara och hårdvara som används för skapande i en eller flera olika estetiska uttrycksformer.
- Kommunikation med digital teknik och digitala medier.
- Samarbeten, synkront och asynkront, via digitala plattformar, till exempel webbapplikationer, wiki och tankekartor.
- Plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner, till exempel bloggar och andra sociala medier och spridningsplattformar.
Gränssnittsdesign, 100 poäng
- Gränssnitt för en applikation.
- Genomförande av förstudier genom problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgrupper och typanvändare, undersökning av tekniska förutsättningar och liknande applikationer samt formulering av målsättningar och framgångskriterier.
- Genomförande av gränssnittsdesignprojekt, vilket innebär idé generering, skisser, återkoppling till beställare, interaktiv prototyp, testning, dokumentation och överlämnande för implementering.
- Datorstöd för projekthantering.
- Inhämtning och värdering av information.
- Redigering och anpassning av digital bild, film och ljud till ett gränssnitt.
- Kommunikationsteknik och textbearbetning för effektiv anpassning till relevant medium.
- Faktorer som skapar en god användarupplevelse.
- Typsnitt, färgscheman och principer för layout av gränssnitt.
- Informationsarkitektur och användarvänlig navigation.
- Konventioner och formspråk eller mönster för interaktion, inmatnings- och utmatningsmetoder och vanligt förekommande gränssnittselement, till exempel textinmatningsfält eller knappar.
- Faktorer som möjliggör kommunikation av specifika budskap.
- Principer för användbarhet samt metoder för att testa användbarhet.
- Krav på ett inkluderande gränssnitt. Riktlinjer, principer, tekniker och testning för tillgänglighet.
- Datorsystem (ubicomp) och gränssnitt i vardagen.
- Frågor som rör integritet och etik.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Datalagring
- Information tillkommer
Orienteringskurs Data
- Information tillkommer
Orienteringskurs Matematik
- Information tillkommer
Programmering 1, 100 poäng
- Grundläggande programmering i ett eller flera programspråk varav minst ett av språken är textbaserat.
- Programmering och dess olika användningsområden ur ett socialt perspektiv inklusive genus, kultur och socioekonomisk bakgrund.
- Programmeringens möjligheter och begränsningar utifrån datorns funktionssätt.
- Strukturerat arbetssätt för problemlösning och programmering.
- Grundläggande kontrollstrukturer, konstruktioner och datatyper.
- Arbetsmetoder för förebyggande av programmeringsfel, testning, felsökning och rättning av kod.
- Grundläggande datastrukturer och algoritmer.
- Gränssnitt för interaktion mellan program och användare.
- Normer och värden inom programmering, till exempel läsbarhet, dokumentation, testbarhet, rena gränssnitt och nyttan av standard.
Teknik specialisering, 100 poäng
- Teknik och teknikutveckling inom valt teknikområde, till exempel design, produktutveckling, informations-, medie-, produktions-, el- och förbränningsteknik eller samhällsbyggande.
- Praktisk eller teoretisk tillämpning av teknikområdet.
- Entreprenörskapets villkor och förutsättningar.
- Teknik i ett hållbart samhälle, till exempel energi- och resurseffektivisering.
- Teknisk problemanalys, problemlösning, rimlighetsbedömning och värdering av egna och andras lösningar.
- Teknikvetenskapliga begrepp, teorier och modeller med koppling till det teknikområde som valts för kursen.
- Utrustning, till exempel programvara, maskiner och verktyg i vid mening. Val av dessa med hänsyn tagen till arbetsmiljö och säkerhet.
- Tekniskt språk, teknisk kommunikation och dokumentation inom det valda teknikområdet.
Webbserverprogrammering 1, 100 poäng
- Webbserverns och dynamiska webbplatsers funktionalitet.
- Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt med målsättningar, krav, begränsningar, planering och uppföljning. Specifikation av struktur och design, kodning, testning samt driftsättning.
- Dokumentation av utvecklingsprocess och färdig produkt.
- En översikt över olika lösningar eller språk som finns för att skapa dynamiska webbplatser.
- Grundfunktionen i ett programspråk för dynamiska webbplatser.
- Teknisk orientering om webbens protokoll, adresser, säkerhet samt samspelet mellan klient och server.
- Datalagring i relationsdatabas eller med annan teknik.
- Teckenkodning. Begrepp, standarder och handhavande.
- Kodning och dokumentation enligt vedertagen praxis för vald teknik.
- Applikationsarkitektur och separation av olika slags logik.
- Kvalitetssäkring av dynamiska webbapplikationers funktionalitet, säkerhet och kodkvalitet.
- Grundläggande säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
Webbserverprogrammering 2, 100 poäng
- Webbserverns och dynamiska webbplatsers funktionalitet.
- Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt med målsättningar, krav, begränsningar, planering och uppföljning. Systemering, kodning, optimering, testning och driftsättning.
- Dokumentation av utvecklingsprocess och färdig produkt inklusive kod och mjukvarugränssnitt.
- Funktionen i ett eller flera programspråk för dynamiska webbplatser.
- Datalagring i relationsdatabas eller med annan teknik.
- Standardiserade datautbytesformat, till exempel XML och JSON.
- Kodning och dokumentation enligt vedertagen praxis för vald teknik.
- Applikationsarkitektur och separation av olika slags logik.
- Kvalitetssäkring av dynamiska webbapplikationers funktionalitet, säkerhet och kodkvalitet.
- Säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
Webbutveckling 1, 100 poäng
- Webben som plattform, dess historia och samhällspåverkan.
- Teknisk orientering om webbens protokoll, adresser, säkerhet och samspelet mellan klient och server.
- Publikation av webbplatser med och utan webbpubliceringssystem.
- Processen för ett webbutvecklingsprojekt med målsättningar, planering, specifikation av struktur och design, kodning, optimering, testning, dokumentation och uppföljning.
- Märkspråk och deras inbördes roller, syntax och semantik – där det huvudsakliga innehållet är standarderna för HTML och CSS samt orientering om Ecmaskript och dokumentobjektsmodellen (DOM).
- Teckenkodning, begrepp, standarder och handhavande.
- Bilder och media med alternativa format, optimering och tillgänglighet.
- Riktlinjer för god praxis inom webbutveckling.
- Interoperabilitet genom att följa standarder och testa på olika användaragenter.
- Applikationer som fungerar oberoende av val av användaragent, operativsystem eller hårdvaruplattform och hur tillgänglighet uppnås även för användare med funktionsnedsättning.
- Kvalitetssäkring av applikationens funktion och validering av kodens kvalitet.
- Säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser som styr digital information, till exempel personuppgiftslagen och lagen om elektronisk kommunikation.
- Terminologi inom området webbutveckling.
Webbutveckling 2, 100 poäng
- Webben som plattform för applikationer av olika slag.
- Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt med målsättningar, planering, specifikation av struktur och design, kodning, optimering, testning, dokumentation och uppföljning.
- Fördjupning i märkspråk där det huvudsakliga innehållet är standarderna för HTML och CSS med särskilt fokus på responsiv design.
- Språk med stöd för variabler för att förenkla CSS-generering.
- Ramverk eller klassbibliotek inom design eller skriptspråk.
- Skriptspråk för webbutveckling på klientsidan och dokument objekts modell.
- Bilder, ljud, video och två- eller tredimensionell interaktiv grafik för webbapplikationer.
- Riktlinjer för god praxis inom webbutveckling.
- Uppnående av interoperabilitet genom att följa standarder och testa på olika plattformar.
- Applikationer som fungerar oberoende av vald plattform och hur tillgänglighet uppnås även för användare med funktionsnedsättning.
- Kvalitetssäkring av applikationens funktion och validering av kodens kvalitet.
- Lagar och andra bestämmelser som styr digital information, till exempel personuppgiftslagen och lagen om elektronisk kommunikation.
- Säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
- Terminologi inom området webbutveckling.
Webbutveckling 3, 100 poäng
- Konsumtion av webbtjänster, protokoll, gränssnitt och format för datautbyte.
- Processen för ett webbutvecklingsprojekt enligt standardiserad metod för mjukvaruutveckling.
- Verktyg för pakethantering.
- Optimering av processer med hjälp av verktyg, till exempel minifiering av javascript och CSS.
- Riktlinjer för god praxis inom webbutveckling.
- Klient sides tekniker för webbapplikationer.
- Skriptspråk för webbutveckling på klientsidan och dokument objekts modellen.
- Interaktion med webbservern via skript.
- Interaktiv webbgrafik och skalbar vektorgrafik.
- Interoperabilitet.
- Applikationer som fungerar oberoende av val av användaragent, operativsystem eller hårdvaruplattform.
- Kvalitetssäkring av applikationens funktion samt validering av kodens kvalitet.
- Kvalitetssäkring av skript genom olika manuella och automatiserade tester, till exempel med enhetstester.
- Lagar och andra bestämmelser som styr digital information.
- Säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
- Terminologi inom området webbutveckling.
All information om kurserna kommer från skolverket.